??? |
Andzia
Gość
|
Czy analitykę medyczną można studiować zaocznie??? Proszę o odpowiedź!
|
||||||||||||||
|
boroweczka
pałeczka
|
Niestety na Collegium medicum nie ma takiej mozliwosci, mysle ze nie byloby chyba za duzo chetnych...
|
||||||||||||||
|
nocturne212
użytkownik nieaktywny
|
Z tego co się orientuję nie ma kierunku na CMUJ, na którym można byłoby studiować zaocznie. Nie wiem jak sprawa wygląda na Wydziale Nauk o Zdrowiu, ale na stomatologicznym, farmacetycznym i lekarskim są najwyżej studia wieczorowe. Wynika to pewnie z ilości obowiązkowych zajęć praktycznych, które spowodowałyby rozciągnięcie studiów w systemie zaocznym na jakieś 10 lat
|
||||||||||||||
|
technik analityk |
agaaaaaaa
Gość
|
hej ..mam pytanie wiecie czy po techniku analityku mozna isc na AWF na rehabilitanta? Bo nie moge sie zdecydować ...
Prosze...napiszcie jesli wiecie. |
||||||||||||||
|
nocturne212
użytkownik nieaktywny
|
A napisz coś więcej, bo nie wiem, czy chodzi Ci o technikum chemiczne, szkołę policealną (311[02]), czy licencjat z analityki medycznej (który aktualnie zlikwidowali) i czy masz na myśli studia uzupełniające, czy normalne studia 3 + 2 na AWFie, bo w tym przypadku tylko od Ciebie zależy, gdzie, co i ile razy będziesz chciała studiować
|
||||||||||||||
|
technik analityk
Gość
|
Witam jeszcze raz.
Na zakończenie mam pewna informację, która nie dawno znalazłem. Z rozporządzenia Ministerstwa zdrowia wynika że: * Technik Analityk (czyli chemik) o którym było wspomniane na początku tematu nie ma już uprawnień do wykonywania analiz medycznych * Zlikwidowane są także technika analityki medycznej Reasumując tylko osoby po Analityce Medycznej bądź też osoby już posiadające tytuł technika analityki medycznej mają uprawnienia do wykonywania analiz medycznych. Tak więc kupa, mocz i krew itp jest wasza, analityków-chemików reszta, dla każdego coś miłego Pozdrawiam i życzę powodzenia w karierze zawodowej ~technik analityk |
||||||||||||||
|
nocturne212
użytkownik nieaktywny
|
Wyciąg z rządowego serwisu informacyjnego urzędów pracy:
Technik analityk Wykonuje badania analityczne składu chemicznego surowców, półproduktów, produktów i innych materiałów, a także analizy specjalistyczne na potrzeby badań doświadczalnych i przemysłu - za pomocą sprzętu i aparatury laboratoryjnej oraz odczynników chemicznych, z wykorzystaniem współczesnych metod analitycznych: klasycznych, fizykochemicznych i biochemicznych. Zadania zawodowe: pobieranie i przygotowywanie próbek analizowanego materiału, uczestniczenie w testach, badaniach doświadczalnych, pobieranie próbek i dokonywanie pomiarów poza stanowiskiem stałej pracy; - dobieranie właściwej metody analitycznej, dostosowanej do charakteru badanego materiału, jego składu i rodzaju; - przygotowywanie roztworów mianowanych odczynników oraz wykonywanie badań analitycznych (chemicznej analizy jakościowej i ilościowej oraz instrumentalnej), z wykorzystaniem odczynników, sprzętu i aparatury laboratoryjnej; - wykonywanie oznaczeń ilościowych metodami klasycznymi, fizykochemicznymi i biochemicznymi; - obsługiwanie aparatury laboratoryjnej oraz zestawów do wykonywania analiz specjalistycznych, zgodnie o instrukcją obsługi i wytycznymi dotyczącymi stosowania bezpiecznych warunków pracy; - konserwowanie sprzętu i aparatury do specjalistycznych pomiarów i analiz, w celu zachowania ich sprawności i niezawodności; - prowadzenie ewidencji oraz dokumentacji wyników oznaczeń laboratoryjnych i zabezpieczanie próbek analizowanych materiałów zgodnie z ich właściwościami oraz wymaganiami określonymi normami i instrukcjami; - sporządzanie zapotrzebowania na szkło laboratoryjne, sprzęt podstawowy oraz odczynniki i prowadzenie dokumentacji materiałowej; - organizowanie stanowiska pracy i nadzorowanie prowadzenia prac analitycznych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisami przeciwpożarowymi, zasadami racjonalnej gospodarki materiałami, przepisami ochrony środowiska. kierowanie zespołem pracowników laboratorium analitycznego lub pracowni specjalistycznej. Dodatkowe zadania zawodowe: kierowanie zespołem pracowników laboratorium analitycznego lub pracowni specjalistycznej. Technik analityki medycznej Wykonuje badania analityczne materiałów pochodzących od człowieka, np. wydzielin czy krwi, oraz inne analizy specjalistyczne na potrzeby diagnostyczne, z wykorzystaniem sprzętu i aparatury laboratoryjnej oraz odczynników chemicznych. Zadania zawodowe: - pobieranie materiału badawczego od pacjentów (krwi, moczu, płynów z jam ciała, płynu mózgowo-rdzeniowego, materiałów biopsyjnych, różnych wymazów itp.), w celu poddania go analizie laboratoryjnej; - przechowywanie, oznakowywanie i zabezpieczanie materiału laboratoryjnego zgodnie z odpowiednimi instrukcjami (temperatura, światło, zasady aseptyki wyrażone stosowaniem odzieży ochronnej itp.); - obsługiwanie i konserwacja sprzętu oraz aparatury laboratoryjnej, zgodnie z instrukcją obsługi aparatów maszyn i narzędzi stosowanych podczas pracy (cieplarek, wirówek, autoklawów, suszarek, aparatów spektrofotometrycznych, destylatorów, wag analitycznych i technicznych, mikroskopów, mikrotomów itp.); - sporządzanie roztworów mianowanych, odczynników i preparatów histopatologicznych oraz wykonywanie analitycznych badań diagnostycznych (analiza ilościowa i jakościowa, chemiczna i instrumentalna), z wykorzystaniem szkła laboratoryjnego, odczynników, sprzętu i aparatury laboratoryjnej; - opracowywanie (rejestrację) wyników badań, pozwalające na rozpoznanie, zapobieganie, prognozowanie lub kontrolę leczenia; - prowadzenie ewidencji i dokumentacji pracy laboratoryjnej (sporządzanie zapotrzebowania na sprzęt i odczynniki, prowadzenie dokumentacji materiałowej itp.); - udział w wykonywaniu badań naukowych (w tym zabiegów na zwierzętach doświadczalnych); - przeprowadzanie sterylizacji pomieszczeń, w których używano materiału zakaźnego (stosowanie płynów odkażających, naświetlanie powierzchni itp.); - utrzymywanie porządku na stanowisku pracy oraz przestrzeganie przepisów bhp obowiązujących w pracowniach analityki medycznej; - utrzymywanie stałej współpracy z lekarzem analitykiem lub lekarzem innej specjalności. Dodatkowe zadania zawodowe: kierowanie zespołem pracowni specjalistycznej lub laboratorium analitycznego. Diagnosta laboratoryjny Wykonuje (we współpracy z technikiem), za pomocą specjalistycznych metod i aparatury laboratoryjnej, bądź nadzoruje wykonanie badań diagnostycznych z zakresu chemii klinicznej, analityki ogólnej, hematologii, serologii, immunologii i bakteriologii oraz interpretuje i ocenia wyniki badań. Zadania zawodowe: - wykonywanie lub nadzorowanie czynności związanych z pobieraniem i przechowywaniem materiału biologicznego do badań laboratoryjnych; - przygotowywanie lub nadzorowanie przygotowania preparatów hematologicznych, bakteriologicznych i innych; - wykonywanie lub nadzorowanie wykonania badań laboratoryjnych z zakresu chemii klinicznej i analityki ogólnej; - przeprowadzanie badań hematologicznych i serologicznych, w tym badań układu krzepnięcia i wykrywania konfliktu serologicznego; - ocenianie i interpretowanie wyników badań i (w porozumieniu z klinicystą) dobieranie odpowiednich badań na podstawie określania ich skuteczności diagnostycznej; - prowadzenie kontroli jakości wyników badań laboratoryjnych oraz określanie zakresów wartości referencyjnych; - nadzorowanie unieszkodliwiania użytego do badań materiału biologicznego; - kontrolowanie przestrzegania przepisów bhp w laboratorium; - prowadzenie dokumentacji wykonanych badań z zastosowaniem metod informatyki; - konsultowanie zleceń klinicystów, prowadzenie doradztwa diagnostycznego i interpretacji wyników badań laboratoryjnych; - nadzorowanie wydawania wyników badań, sprawdzanie ich i uwierzytelnianie (podpisywanie); - sprawowanie nadzoru nad innymi pracownikami medycznymi; - doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności, między innymi przez uczestnictwo w podyplomowym kształceniu ustawicznym. Dodatkowe zadania zawodowe: - obsługiwanie komputerowych urządzeń do wieloparametrowej analizy płynów ustrojowych i aparatury pokrewnej; - sprawowanie nadzoru nad aparaturą i odczynnikami chemicznymi i innymi materiałami oraz kontrolowanie ich przydatności; - pełnienie dyżurów specjalistycznych i udzielanie konsultacji za pomocą środków łączności telefonicznej i wideofonicznej; - kierowanie zakładem lub pracownią diagnostyki laboratoryjnej; - branie udziału w doskonaleniu zawodowym (szkoleniu) innych pracowników medycznych oraz prowadzenie badań naukowych i publikowanie ich wyników. (na podstawie informacji zawartych na [link widoczny dla zalogowanych]) Mam nadzieję, że temat bicia się o kupę w piaskownicy mamy zamknięty. |
||||||||||||||
|
nocturne212
użytkownik nieaktywny
|
Technik analityk, to nie ten sam zawód, co chemik. Różnica jest nawet większa, niż między technikiem analityki medycznej a diagnostą laboratoryjnym, przynajmniej w założeniu i zakresie obowiązków określonych zawodem: Chemik Prowadzi badania z dziedziny chemii, tj. badania pierwiastków i związków chemicznych, ich właściwości chemicznych i fizycznych oraz możliwości prowadzenia nowych reakcji chemicznych i otrzymywania nowych związków, mogących mieć zastosowanie w produkcji różnych wyrobów. Zadania zawodowe: - prowadzenie badań laboratoryjnych i doświadczalnych rozdziału i wyodrębniania pierwiastków chemicznych z surowców naturalnych (kopalin), przez przemianę ich w użyteczne związki chemiczne o różnej czystości za pomocą chemikaliów lub innych metod; - opracowywanie nowych reakcji chemicznych w celu poprawienia stopnia uzysku podstawowego pierwiastka lub związku znajdującego się w surowcu naturalnym; - opracowywanie metod otrzymywania nowych związków chemicznych; - przeprowadzanie reakcji chemicznych w skali badawczej i doświadczalnej, metodami rozpuszczania, wymiany, rozkładu, stapiania, elektrolizy, dyfuzji, osmozy, itp., za pomocą dostępnych urządzeń, przyrządów oraz sprzętu, celem uzyskania wyników umożliwiających wykorzystanie tych metod do polepszania surowców, materiałów i produktów; - opracowywanie nowych, bardziej ekonomicznych i czystszych ekologicznie metod otrzymywania związków chemicznych; - opracowywanie założeń teoretycznych do dalszych badań procesowych, celem wykorzystania ich do projektów zmian przez specjalistów technologów i inżynierów; - uczestniczenie w przenoszeniu laboratoryjnych metod otrzymywania związków chemicznych, zakwalifikowanych do wykorzystania w praktyce, na skalę ćwierć- i półtechniczną oraz skalę techniczną produkcji; - uczestniczenie w opracowywaniu metod identyfikacji i kontroli analitycznej związków chemicznych; - opracowywanie sprawozdań i raportów z prowadzonych badań i wdrożeń oraz referatów naukowych, doniesień i artykułów, monografii itp.; - uczestniczenie w zjazdach naukowych, sympozjach, seminariach itp.; - opracowywanie instrukcji i przepisów postępowania podczas wykonywania prac przez podległy personel, z uwzględnieniem przestrzegania przepisów bhp. - planowanie i nadzorowanie realizacji: wyposażenia laboratorium w aparaturę badawczą, sprzęt i odczynniki, remontów i modernizacji laboratorium; - wykonywanie zadań związanych z podanymi wyżej; - nadzorowanie innych pracowników. Zbliża go to bardziej do technologa chemicznego, niż do technika analityka: Chemik - technologia chemiczna Prowadzi badania nad opracowaniem zasad i metod prowadzenia reakcji chemicznych, procesów i operacji jednostkowych otrzymywania związków nieorganicznych i organicznych; uczestniczy we wdrożeniach nowych technologii. Zadania zawodowe: - prowadzenie badań operacji jednostkowych oraz procesów technologicznych otrzymywania związków chemicznych w skali laboratoryjnej i doświadczalnej, celem wprowadzenia ekonomicznie i ekologicznie uzasadnionych zmian w procesach przemysłowych; - opracowywanie koncepcji wprowadzania nowych metod technologicznych lub zmian operacji jednostkowych, celem uzyskania usprawnienia procesów, podniesienia skali produkcji przemysłowej, podwyższenia jakości produktów; - opracowywanie wstępnych założeń do modernizacji procesów technologicznych otrzymywania związków, w celu poprawienia wskaźników ekonomicznych i ekologicznych; - uczestniczenie we wdrożeniach nowych lub modernizowanych technologii otrzymywania związków chemicznych; - współudział autorski w praktycznym wykorzystywaniu opracowań procesów technologicznych i przy projektowaniu wdrożeń przemysłowych; - utrzymywanie kontaktów i udział w konsultacjach z innymi specjalistami podczas wykonywania prac; - doradztwo i współudział przy opracowywaniu danych niezbędnych do projektowania nowych technologii i procesów oraz operacji jednostkowych; - opracowywanie sprawozdań i raportów z prowadzonych badań i wdrożeń oraz referatów naukowych, doniesień i artykułów, monografii itp.; - uczestniczenie w zjazdach naukowych, sympozjach, seminariach itp.; - opracowywanie instrukcji i przepisów postępowania podczas wykonywania prac przez podległy personel, z uwzględnieniem przestrzegania przepisów bhp. - planowanie i nadzorowanie realizacji: wyposażenia laboratorium w aparaturę badawczą, sprzęt i odczynniki, remontów i modernizacji laboratorium; - wykonywanie zadań związanych z podanymi wyżej; - nadzorowanie innych pracowników. Z pozostałych zawodów o podobnym zakresie kwalifikacji można wziąć pod rozwagę jeszcze: Biochemik Bada, obserwuje i poznaje chemiczną budowę żywych organizmów i zachodzące w nich procesy biochemiczne, takie jak: utlenianie, akumulacja, adaptacja do zmienionego środowiska, molekularne podstawy metabolizmu, regulacja genetyczna tych procesów oraz czynniki chemiczne występujące w środowisku człowieka i zwierząt; bada w organizmach roślinnych i drobnoustrojach procesy budowy ciała ze składników nieorganicznych; prowadzi eksperymenty laboratoryjne i terenowe; doskonali lub opracowuje koncepcje, teorie i metody praktycznego wykorzystania wiedzy w medycynie, przemyśle i rolnictwie. Zadania zawodowe: - badanie składu chemicznego żywej substancji i pokarmów oraz dokładne poznawanie właściwości ich składników; - badanie ciągu pośrednich przemian chemicznych, którym ulegają składniki pokarmowe, przechodząc w organizmie zwierzęcym we własne składniki ciała oraz rozkładając się z wyzwoleniem energii na związki prostsze; - badanie procesów przyswajania przebiegających w organizmach autotroficznych (zwłaszcza roślinach zielonych), zdolnych do wykorzystywania prostych związków nieorganicznych do budowy białek, cukrów i tłuszczów; - studiowanie i prowadzenie badań związanych z biochemią drobnoustrojów, dotyczących zagadnień biodegradacji (np.: fenoli, cyjanków), mechanizmów akumulacji czy roli wolnych rodników tlenowych; - badanie procesu akumulacji, np. uranu, przez mikroorganizmy w poszczególnych fazach ich wzrostu, określanie poziomu uranu akumulowanego przez komórki w fazach wzrostu, celem wykazania wpływu fazy wzrostu komórek na intensywność akumulacji uranu; - badanie właściwości plazmidów uczestniczących w biodegradacji struktury fenoli w celu poznania metabolicznego szlaku degradacji fenoli przez mikroorganizmy; - badanie zdolności mikroorganizmów do akumulacji selenu i cyjanku przez adoptowane szczepy bakterii oraz poznawanie mechanizmów degradacji i efektów detoksykacji cyjanku i selenu przez wykorzystanie tych populacji w biotechnologii przemysłowej, np. do zaszczepień komór reakcyjnych, stawów retencyjnych; - badanie zdolności bakterii do biosyntezy kopolimerów (materiał polimerowy stosowany do produkcji łatwo rozpuszczalnych folii), w celu poznania dynamiki i określenia biosyntezy kopolimerów; - prowadzenie badań eksperymentalnych nad reakcjami chemicznymi zachodzącymi w żywych organizmach, podstawami molekularnymi metabolizmu i regulacją genetyczną tych procesów; - studiowanie i badanie substancji chemicznych, wpływających na zdrowie ludzi, przez przeprowadzanie stałych i okresowych badań biochemicznych w środowisku bytowania człowieka: badanie stanu czystości biologicznej wód powierzchniowych, stanowiących ujęcie wodociągowe, oraz wykorzystywanie wyników badań do oceny zależności między stanem czystości biologicznej wody a zachorowalnością ludzi w rejonach zaopatrzenia w wodę z tych ujęć oraz egzekwowanie prawidłowego stanu czystości biologicznej wody; - badanie roślin warzywnych z gleb zasilanych nawozami azotowymi oraz pro- duktów spożywczych pobieranych do badań z sieci handlu detalicznego, celem oceny zawartości w nich azotanów i azotynów, a w razie przekroczenia norm zawartości - wydawanie decyzji o wycofaniu produktu z obrotu handlowego; - badanie artykułów kosmetycznych (kremy, środki pielęgnacyjne), przedmiotów użytku domowego z tworzyw sztucznych (naczynia stołowe, zabawki dla dzieci), w celu wykrycia, identyfikowania i oznaczenia zawartości w nich substancji szkodliwych dla zdrowia oraz wykorzystywanie wyników badań do wydawania atestów higienicznych dla tych wyrobów; - prowadzenie badań środowiskowych w zakładach przemysłowych w zakresie najwyższych dopuszczalnych stężeń substancji chemicznych na stanowiskach pracy; - prowadzenie ewidencji stanowisk pracy narażonych na szkodliwości zawodowe, ewidencji przypadków zatruć przemysłowych i chorób zawodowych oraz egzekwowanie od zakładów poprawy warunków na stanowisku pracy; - prowadzenie środowiskowych badań toksykologicznych, polegających na poszukiwaniu toksyn w zbieranym okazyjnie materiale biologicznym, takim jak: krew, mocz, tkanka tłuszczowa, włosy, od osób na określonym obszarze celem oceny zasięgu wpływu zakładów przemysłowych - emitorów zanieczyszczeń; - wykonywanie pomiarów stężeń chemicznych zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, określanie dynamiki zmian, obliczanie trendów dla parametrów zanieczyszczeń chemicznych, wyznaczanie obszarów zagrożonych, np. substancjami rakotwórczymi; - operowanie aparaturą badawczą, jak: mikroskop elektronowy, transmisyjny, skaningowy, ultramikrotom czy kriostat dwumikroskopowy z kamerą do sporządzania mikrofotografii żywych obiektów; - opracowywanie ekspertyz biochemicznych, opartych na wynikach badań i ocenie wpływu badanych substancji chemicznych na zdrowie, celem wykorzystania ich przez osoby sprawujące nadzór sanitarno-epidemiologiczny lub podjęcia decyzji przez organy odpowiedzialne i administracyjne; - opracowywanie publikacji naukowych, referatów i metod praktycznego wykorzystania wiedzy biochemicznej w: medycynie, biotechnologii przemysłowej, rolnictwie. Biotechnolog Kieruje przemysłowymi procesami syntezy, biosyntezy oraz wyodrębniania substancji organicznych z surowców roślinnych i zwierzęcych, a także wytwarzania z nich produktów użytkowych; uczestniczy w badaniach, opracowywaniu i wdrażaniu nowych projektów procesowych oraz w projektowaniu, rozwoju i modernizacji zakładów biotechnologicznych. Zadania zawodowe: - organizowanie i nadzorowanie procesów biotechnologicznych otrzymywania substancji organicznych, przy zachowaniu warunków prowadzenia tych procesów zawartych w instrukcji technologicznej, przestrzeganiu sterylności osobistej pracowników, aparatury i pomieszczeń, przy sprawnym usuwaniu przyczyn awarii i zakłóceń procesów z zachowaniem bezpiecznych warunków pracy; - uzyskiwanie produktów ożywionych (organizmów) lub nieożywionych (biocząsteczek lub aktywnych biologicznie związków) wykorzystywanych do szeroko rozumianej poprawy życia człowieka, ochrony środowiska, leczenia organizmów ludzi i zwierząt; - projektowanie odpowiednich usług (diagnostycznych lub terapeutycznych) wykonywanych z wykorzystaniem lipidów i podobnych związków; - konstruowanie i analiza lipidowych postaci leków lub czynników diagnostycznych czy też terapeutycznych, np. terapii genowej; - uzyskiwanie aktywnych biologicznie białek; - projektowanie, przy wykorzystaniu podstaw procesów prowadzonych w organizmach żywych, sposobów ich zastosowania do realizacji innych procesów chemicznych, w celu zwiększenia ich efektywności lub obniżenia energochłonności i stopnia zanieczyszczenia środowiska; - projektowanie, przy wykorzystaniu podstaw biologii molekularnej oraz inżynierii genetycznej, uzyskiwania odpowiednich organizmów żywych o właściwościach korzystnych dla gospodarki i zdrowia człowieka, a także odpowiednich, korzystnych bioproduktów lub usług; - uczestniczenie w opracowywaniu nowych substancji lub ulepszaniu i modernizowaniu istniejących technologii; - prowadzenie badań oraz wdrożeń dotyczących ulepszania procesów biotechnologicznych: poprawy wskaźników technicznych, ekonomicznych i ekologicznych; - opracowywanie instrukcji technologicznych, instrukcji bezpiecznego prowadzenia procesów i eksploatacji aparatury, urządzeń i instalacji; - uczestniczenie w opracowywaniu norm zużycia surowców i materiałów, wymagań jakościowych, metod badań i kontroli surowców i produktów; - uczestniczenie w opracowywaniu założeń techniczno-technologicznych budowy nowych zakładów, rozbudowy i modernizacji zakładów istniejących; - współpraca ze specjalistami zakładowymi i pozazakładowymi, placówkami naukowo-badawczymi przy rozwiązywaniu różnych problemów technicznych, dotyczących otrzymywania substancji biotechnologicznych i produktów organicznych; wdrażanie postępu techniczno-ekonomicznego; - opracowywanie analiz techniczno-ekonomicznych nadzorowanych procesów, raportów z badań i wdrożeń, a także referatów naukowych; - planowanie i nadzorowanie remontów oraz wymiany aparatury i urządzeń w kierowanych przez siebie procesach biotechnologicznych; - szkolenie podległych pracowników, określanie ich zadań, organizowanie i nadzorowanie ich realizacji; - systematyczne śledzenie literatury naukowo-technicznej z dziedziny biotechnologii; - uczestniczenie w zjazdach naukowych, sympozjach, seminariach itp. Biolog Bada, obserwuje i poznaje organizmy roślinne i zwierzęce, ich budowę, funkcje życiowe, rozwój, rozmieszczenie geograficzne oraz zależności między nimi a środowiskiem naturalnym; klasyfikuje organizmy żywe w różne jednostki systematyczne; doskonali lub opracowuje koncepcje, teorie i metody działania w dziedzinie botaniki, zoologii, mikologii, biologii molekularnej, anatomii, morfologii, fizjologii, histologii, cytologii i innych lub stosuje w praktyce wiedzę naukową z tych obszarów w dziedzinie medycyny, weterynarii i zootechniki, rolnictwa, ogrodnictwa i leśnictwa. Zadania zawodowe: - prowadzenie badań, doskonalenie lub opracowywanie koncepcji, teorii i metod działania w swoich specjalnościach; - prowadzenie eksperymentów terenowych i laboratoryjnych dotyczących organizmów zwierzęcych, roślinnych i grzybów; identyfikowanie i klasyfikowanie okazów tych organizmów, studiowanie ich pochodzenia, rozwoju, budowy oraz procesów życiowych i reprodukcyjnych; - studiowanie i prowadzenie eksperymentów dotyczących czynników mających wpływ na zmienność organizmów i przekazywanie cech dziedzicznych u ludzi, zwierząt lub roślin; - studiowanie i prowadzenie eksperymentów dotyczących struktury i funkcjonowania żywych komórek i wpływu na normalne i nienormalne komórki czynników fizycznych i chemicznych; - studiowanie i badanie współzależności miedzy życiem roślinnym a zwierzęcym oraz wpływu na nie czynników środowiskowych; - określanie geograficznego rozmieszczenia poszczególnych gatunków roślin i zwierząt oraz opracowywanie map w tym zakresie; - studiowanie wszystkich form życia roślinnego i zwierzęcego oraz opracowywanie praktycznych zastosowań tej wiedzy w takich dziedzinach, jak medycyna, weterynaria i zootechnika, rolnictwo, ogrodnictwo i leśnictwo; - przygotowywanie ekspertyz dla rolnictwa, leśnictwa, medycyny, przemysłu i gospodarki terenowej; - przygotowywanie naukowych referatów i raportów oraz publikacji popularyzatorskich; - wykonywanie prac pokrewnych; - nadzorowanie podległych pracowników. Technik nauk biologicznych Technicy nauk biologicznych i rolniczych wykonują zadania związane z badaniami i praktycznym stosowaniem pojęć, zasad i metod działania z zakresu biologii, botaniki, zoologii, mikrobiologii, biochemii, szczególnie w dziedzinie medycyny, rolnictwa, leśnictwa i dziedzin pokrewnych, takich jak żywność i żywienie. Zadania zawodowe: Główne zadania wykonywane przez nich zwykle obejmują: podejmowanie i prowadzenie prac technicznych związanych zarówno z badaniami w dziedzinie nauk biologicznych, jak i praktycznym stosowaniem pojęć, zasad i metod działania, szczególnie w dziedzinie medycyny, rolnictwa, leśnictwa oraz technologii żywności i żywienia. Do zadań pracowników tej grupy może należeć również nadzorowanie innych pracowników. Wspomniałem o nich wszystkich głównie dlatego, żeby pokazać, jak szerokie spektrum zawodów jest zdolnych w praktyce do wykonywania analiz biochemicznych oraz przy okazji żeby uzmysłowić niektórym, jak wiele daje diagnostom laboratoryjnym ustawa ograniczająca dostęp do zawodu, czyli możliwości wykonywania jak napisałeś analiz kupy, moczu i krwi. Zanim weszła w życie, wszystkie wymienione przeze mnie zawody (a dodatkowo lekarze, mikrobiolodzy czy fizycy) miały dostęp do wykonywania analiz medycznych. Obecnie nasza "działka" jest w pewien sposób odgrodzona i w zasadzie tylko dzięki temu nasz zawód ma na rynku pracy jakiekolwiek prawo bytu. Niektórzy moi koledzy ze studiów marudzą, że "każdy może zostać diagnostą po skończeniu studiów podyplomowych". Mam nadzieję, że po zastanowieniu się jeszcze raz, zaczną chociaż trochę doceniać to, że oni nie muszą tego robić |
||||||||||||||||
|
Gość
|
nocturne212, zwrot w nawiasie miał na celu podreślenie dziedziny i żeby nie było znów mylone pojecia technka analityka z technikiem analityki medycznej.
Notabene cytowanie zadań zawodowych jest trochę śmieszne bo i tak to co się robi w pracy to już inna bajka. W pracy nie ma stanowiska technik analityk tylko technik chemik. Rozdzielenie pojęć analityk i chemik jest bez sensu, technolog może wykonywać analiz a technik analityk wykonywać procesy preparatywne i kontrolować proces technologiczny |
||||||||||||||
|
nocturne212
użytkownik nieaktywny
|
Kryteria teoretyczne a praktyczne to dwie różne rzeczy i zwróciłem na to uwagę, ale zawód to zawód. Technik analityk to nie chemik, może lepiej powiedzieć technik analiz chemicznych, bo powinniśmy w tej materii trzymać się konkretów. To, że w Polsce biochemik wykonuje zadania biologa, chemik fizyka, a technik analityk chemika, fizyka i biologa, jest jedynie winą źle skonstruowanych przepisów (takich jak właśnie te kryteria zawodów) oraz tego, że pracodawcy nie patrzą na zawód, ale na umiejętności konkretnego człowieka.
Ogólnie najlepiej byłoby wrócić do czasów dawnych i nadawać tytuł rzemieślnika, czy tytuły cechowe czeladnika i mistrza, wtedy nie potrzeba byłoby żadnych szkół, sztucznie wytworzonych zawodów. Ot po prostu szło by się do mistrza kierującego laboratorium i on by pytał: "czy umiesz obsłużyć to urządzenie?" "nie, ale szybko się uczę" "w porządku, postoisz przy nim przez miesiąc, sprawdzę, co z ciebie będzie" i gdyby szło mu dobrze pracowałby u mistrza jako czeladnik, zdał egzaminy i po kilku / kilkunastu latach praktyki mógłby zdawać egzamin przed gildią laborantów, by samemu stać się mistrzem. No, ale ktoś w międzyczasie spaścił świetny i prosty pomysł wprowadzając szkolnictwo i zamykając w sztywną regułę prawa. Trzeba z tym jakoś żyć, chociaż rzeczywiście byłoby prościej, gdyby każdy mógł robić to, co potrafi, a nie to, czego się uczył i nie zawsze zdołał do końca opanować. Wydaje mi się również, że rozdzielenie pojęć chemik i analityk nie jest do końca bez sensu, bo chemia poza analizą składa się między innymi z syntezy. Pojęcie analityk nabiera zatem sensu, bo analiza to tak jakby tylko połowa chemii. Mogę podać przykład - na farmacji zajęcia z chemii wyglądają inaczej niż na analityce medycznej. Zresztą tak samo każdy student analityki mógłby powiedzieć "hola, przecież mamy 75% takich samych zajęć, jak studenci farmacji, więc dlaczego nie możemy tak jak oni pracować w aptece?". Podobnie jest z diagnostami laboratoryjnymi i technikami analitykami i być może różnymi innymi zawodami - różnica tkwi w tych pozostałych 25%. Jednak nie jest to rzecz nie do nadrobienia, stąd teoretyczne ramy zawodów tak bardzo odbiegają od tego, co dzieje się w praktyce. |
||||||||||||||
Ostatnio zmieniony przez nocturne212 dnia Czw 9:20, 21 Maj 2009, w całości zmieniany 2 razy |
nocturne212
użytkownik nieaktywny
|
Tak sobie właśnie czytałem całą dyskusję raz jeszcze i trafiłem na ten jakże mocny argument, który chyba należałoby nieco sprostować. Drogi techniku analityku, widzę, że nie zdajesz sobie sprawy z różnicy między 4-letnim technikum i 2-letnią szkołą policealną. Otóż jeżeli chodzi o przedmioty zawodowe, nie ma żadnej z prostego powodu - w technikum realizujesz przedmioty zawodowe ORAZ przedmioty ogólne, takie jak język polski, języki obce, geografię, chemię, biologię, historię, wychowanie fizyczne itd. potrzebne choćby do zdania egzaminu dojrzałości. Natomiast szkoła policealna trwa dwa lata, bo wszystkie przedmioty ogólne absolwenci liceów mają już za sobą (podobnie jak zazwyczaj maturę, choć to nie reguła), wobec czego uczą się TYLKO przedmiotów zawodowych, więc o ile nie jest to szkoła zaoczna, nie ma różnicy między technikum, a szkołą policealną. Tak mądrze pisałeś o obrażaniu innych ludzi, a sam podważasz kompetencje absolwentów szkół policealnych, nota bene takich samych techników analityków, jakim jesteś Ty. |
||||||||||||||||
Ostatnio zmieniony przez nocturne212 dnia Czw 9:22, 21 Maj 2009, w całości zmieniany 3 razy |
Gość
|
Kochani pracy dla WAS przyszli mgr tez za wiele nie będzie w laboratoriach.
Sama widzę co się dzieje w mojej pracy. Był bum na magistrów, przyjmowali na stanowiska techniczne, no i co? Otóż tak po 2 latach, gro ludzi odeszło (brak perspektyw- no nie każdy będzie kierownikiem, a nie chcieli być robolami), inni natomiast zaczęli mieć pretensje- zaczęły się kłopoty. Obecnie nikt nie chce przyjąć mgr na stanowisko laboranta, myślę, że i takie doświadczenie w Służbie Zdrowia są potrzebne (pracowałam w szpitalu 10 lat). To kwestia czasu, polikwidowali szkoły będziemy mieli więcej ofert pracy. Myślę, że zróżnicowanie stanowisk wraz z różnicami w wykształceniu jest potrzebna dla zdrowych relacji między pracownikami. Za kilka lat zrozumiecie o czym piszę. Pozdr i życzę sukcesów technik analityki medycznej z 18 letnim stażem Ewa |
||||||||||||||
|
nocturne212
użytkownik nieaktywny
|
Dlatego nie każdy szuka po studiach pracy w laboratorium. Poza tym potrzeba jeszcze sporo czasu, aby w tej branży ustabilizował się jako taki stan równowagi. Trudno się wypowiadać o przyszłości, gdy ustawa o prawie wykonywania zawodu dopiero się krystalizuje, a rynek medycznych usług laboratoryjnych jest jeszcze w powijakach. Poza tym w Polsce dopiero powstają ośrodki wysoce wyspecjalizowane i niezależne instytuty badawcze, gdzie wielu diagnostów, biotechnologów, biologów i chemików będzie miało szansę znaleźć ciekawe zatrudnienie.
Póki co ofert pracy w Polsce i za granicą nie brakuje, ale problem w tym, że nie zawsze potrafią zaspokoić ambicje i potrzeby życiowe absolwentów. Nie każdy też chce opuszczać rodzinne strony tylko dlatego, żeby pracować w zawodzie, gdy ma inne opcje. Wydaje mi się, że podstawowym problemem są liche zarobki, zwłaszcza biorąc pod uwagę odpowiedzialność spoczywającą na barkach pracowników całego sektora medycznego. |
||||||||||||||
|
ch
Gość
|
A mgr chemii bez skończonej podyplomówki mogłby pracować na stanowisku technika analityki medycznej?
|
||||||||||||||
|
nasza konkurencja - technicy |
|
||
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2004 phpBB Group
phpBB Style created by phpBBStyles.com and distributed by Styles Database.
Powered by phpBB © 2001-2004 phpBB Group
phpBB Style created by phpBBStyles.com and distributed by Styles Database.